Ryż brązowy – kluczowy składnik diet specjalistycznych dla bezglutenowców, diabetyków i wegetarian.

Ryż brązowy – kluczowy składnik diet specjalistycznych dla bezglutenowców, diabetyków i wegetarian.

Ryż brązowy – kluczowy składnik diet specjalistycznych (bezglutenowcy, diabetycy, wegetarianie)

Ryż do zadań specjalnych

ryż brazowy to skąłdnik diet specjalistycznych min. dla wegetarian, diabetyków i bezglutenowców

Ryż brązowy to składnik wielu potraw: obiadów, sałatek i deserów. Obok walorów smakowych wyróżnia się także bogatą zawartością składników odżywczych, które sprawiają, że może być wykorzystywany do diet specjalistycznych. Kto szczególnie powinien sięgnąć po brązowy ryż?

Ryż dla będących na diecie

Brązowy ryż to przede wszystkim skarbnica niezwykle ważnych dla organizmu witamin, składników mineralnych oraz błonnika. Dzięki temu to idealny dodatek dla osób na diecie. Dłuższy proces trawienia ziaren sprawia, że dłużej odczuwamy sytość, a jednocześnie usprawnia się nasza przemiana materii. Pamiętajmy, że w taki sposób działają ziarna ugotowane na półtwardo. Rozgotowany ryż traci swoje właściwości i zwiększa swój indeks glikemiczny.

Ryż dla bezglutenowców i diabetyków

Niezwykle ważne są również składniki, których ryż brązowy nie zawiera. Wśród nich możemy wyróżnić: gluten, dlatego mogą go jeść osoby nietolerujące tego białka. Ponadto nieobecne są także: glukoza, fruktoza, laktoza, maltoza, galaktoza oraz cholesterol, kofeina i teobromina. Wszystko to sprawia, że ryż mogą spożywać nie tylko bezglutenowcy, ale także alergicy, diabetycy oraz wegetarianie. Właściwości ryżu brązowego pozwalają również na uwzględnienie go w jadłospisie osób z podwyższonym cholesterolem (ryż wpływa na jego obniżanie), chorobami serca, cukrzycą (ryż pomaga regulować poziom cukru we krwi).

Ryż brązowy – skarbnica składników odżywczych

Ryż brązowy jest pełen składników odżywczych

Ryż brązowy – skarbnica składników odżywczych

Zdrowie na talerzu

górka ryżu brazowego pełnego składników odzywczych

Najwięcej wartości w ziarnach zawartych jest w zewnętrznej łupince, która w przypadku ryżu białego jest usuwana. I choć ryż biały jest zdrowy to jednak jego brązowy kuzyn dostarcza organizmowi o wiele więcej witamin, składników mineralnych i błonnika. Ryż brązowy jest zatem źródłem witaminy E, K oraz B6, która reguluje pracę układu nerwowego. Ponadto zawiera białko, tiaminę, ryboflawinę czy niacynę. Dodatkowo w ryżu znajdziemy magnez, który poprawia koncentracje, potas, regulujący ciśnienie krwi oraz żelazo i cynk, poprawiające odporność. Ryż brązowy to także pokłady wapnia, fosforu, miedzi, manganu i selenu, który zmniejsza ryzyko rozwoju  chorób nowotworowych, serca oraz stawów.

Moc ziaren

Jednocześnie w ryżu brązowym nie znajdziemy glukozy, fruktozy, laktozy, maltozy czy galaktozy, a także cholesterolu, kofeiny i teobrominy. Ugotowany ryż pomaga regulować poziom cukru we krwi, zmniejsza ryzyko chorób serca oraz obniża cholesterol. Wysoka zawartość błonnika poprawia pracę jelit i pomaga eliminować toksyny z organizmu. Co więcej powoduje uczucie pełności, co przekłada się na mniejsze porcje posiłków. Ponadto zawiera naturalne nienasycone oleje roślinne i jest bogaty w antyoksydanty, czyli substancje walczące z wolnymi rodnikami.