Zalecenia WHO

Zalecenia WHO

Zalecenia WHO

Zalecenia Żywieniowe wg WHO zostały opracowane na podstawie badań i aktualnego stanu wiedzy w tej dziedzinie. Zalecenia takie opracowuje Światowa Organizacja Zdrowia (WHO). W Polsce zalecenia zostały opracowane przez Komitet Żywienia Człowieka Polskiej Akademii Nauk, Instytut Żywności i Żywienia oraz Polskie Towarzystwo Nauk Żywieniowych. Zalecenia te są następujące:

  • Jedz regularnie minimum trzy posiłki dziennie.
  • Twoje codzienne pożywienie powinno zawierać różnorodną żywność pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.
  • Spożywaj codziennie produkty zbożowe oraz warzywa i owoce. Warzywa najlepiej jeść na surowo lub krótko gotowane.
  • Dwa, a najlepiej trzy razy dziennie spożywaj mleko, biały ser, jogurty lub kefiry o obniżonej zawartości tłuszczu.
  • Mięso i jego przetwory jedz w ilościach umiarkowanych, dwa lub trzy razy w tygodniu. Wybieraj mięso chude. W pozostałe dni jadaj dania z ryb i roślin strączkowych (fasola groch, soja).
  • Ograniczaj ilość spożywanego tłuszczu. Do przyrządzania potraw tłuszcze zwierzęce zastępuj olejami lub oliwą z oliwek.
  • Ograniczaj spożywanie soli kuchennej. Jedna płaska łyżeczka soli dziennie dodawana do potraw powinna wystarczyć. Nie dosalaj.
  • Zachowaj umiar w jedzeniu cukru i słodyczy. Zamiast słodyczy jadaj więcej owoców i warzyw.
  • Bądź aktywny ruchowo. Pomoże Ci to utracić nadmiar dostarczonych z pożywieniem kalorii. Pamiętaj, że ruch może często zastąpić lekarstwo, lecz żadne lekarstwo nie zastąpi ruchu.

Zasady zdrowego stylu życia

Zasady zdrowego stylu życia

Nie biegnij za szybko przez życie bo najlepsze rzeczy
zdarzają się nam wtedy, gdy najmniej się ich spodziewamy.

Gabriel García Márquez

Według definicji Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) zdrowie – jest pełnią fizycznego, psychicznego i społecznego dobrostanu człowieka, a nie tylko brakiem choroby lub kalectwa. Jeżeli człowiek jest zdrowy, może cieszyć się życiem. Dobry stan zdrowia oznacza stały i wysoki poziom czystej energii, równowagę emocjonalną, jasność umysłu, odporność na choroby, umiejętność obrony przed nowotworami i chorobami układu krążenia, co prowadzi do spowolnienia procesu starzenia i długiego życia.

Zasady zdrowego stylu życia 10 zasad zdrowego stylu życia

  • Przestrzegaj zasad racjonalnego żywienia. Spożywaj odpowiednią ilość zróżnicowanego pożywienia! Produkty zbożowe powinny być dla Ciebie głównym źródłem energii . Ograniczaj spożycie tłuszczów, w szczególności zwierzęcych, a także produktów zawierających dużo cholesterolu i izomery trans nienasyconych kwasów tłuszczowych. Mięso spożywaj z umiarem. Spożywaj codziennie co najmniej dwie duże szklanki mleka. Mleko można zastąpić jogurtem, kefirem, a częściowo także serem. Zachowaj umiar w spożyciu cukru i słodyczy. Ograniczaj spożycie soli!
  • Systematycznie kontroluj masę ciała. Codziennie pij dużo min. 8 szklanek czystej źródlanej wody. Jedz tylko wtedy, kiedy jesteś głodny!
  • Ograniczaj ilość wypijanego alkoholu!
  • Pozwól sobie na chwilę odpoczynku i wytchnienia. Znajdź chwilę na relaks i zdrowy sen!
  • Nie pal! Nie zatruwaj swojego i innych organizmu szkodliwymi toksynami.
  • Uprawiaj sport! Ruszaj się – tańcz, spaceruj, biegaj. Znajdź sport, który sprawia ci radość. Znajdź swoją ulubioną dziedzinę aktywności fizycznej i ciesz się ćwiczeniami! Przebywaj dużo na świeżym powietrzu!
  • Zachowaj optymistyczny i otwarty na nowości sposób myślenia!
  • Trzymaj się z daleka od negatywnych i stale narzekających ludzi. Otaczaj się wyłącznie pozytywnie myślącymi ludźmi ! Śmiej się często i serdecznie. Pielęgnuj przyjaźnie i kontakty z bliskimi!
  • Nie marnuj swoich cennych zasobów – czasu, twórczej energii, emocji!
  • Dbaj o siebie i pielęgnuj swoje marzenia!